به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد رضا حیدری قزلجه؛ عضو شورای تألیف کتاب ریاضی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره دلایل ریاضی گریزی دانشآموزان گفته است: اگر روانشناسی آموزش ریاضی و نظریههای یادگیری اعمال شود میتواند روند ریاضیزدگی دانشآموزان را اصلاح کند البته ریاضیگریزی در دانشآموزان دوره ابتدایی کمتر مشاهده میشود چون کتابهای درسی نسبت به گذشته به فرایندهای ریاضی بهتر پرداختهاند تا دانشآموزان به جای دافعه به درس ریاضی جذب شوند.
محمد مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز درباره عدم استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی گفت: در سال تحصیلی ۹۱، ۲۷ درصد دانش آموزان در رشته ریاضی تحصیل میکردند که در سال ۱۴۰۰ به ۱۴.۵ درصد رسید یعنی نصف شد بنابراین تقویت و توسعه رشته ریاضی از اولویتهاست.
وی بیان کرد: بخشی از عدم استقبال دانش آموزان از رشته ریاضی به دلیل بازار اشتغال است هم اکنون به دلیل تب پزشک شدن، تقاضای اجتماعی برای رشته تجربی افزایش یافته است. عمده دانشآموزانی که با مدرک دیپلم وارد بازار کار میشوند فارغ التحصیلان هنرستانها هستند و دانش آموزان شاخه نظری پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه جذب بازار کار میشوند بنابراین کاربردی کردن رشتههای دانشگاهی یکی از نکات کلیدی است.
نظر شما